Iklan TOP #5

19 Jan 2013

: Gadaikan Islam?

Tajuk Iklan*:Gadaikan Islam?
Web Site:http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/pas-sedia-dialog-isu-allah-dengan-mana-mana-tokoh-kristian/
Name*:Gadaikan Islam?
Email*:noreply@yahoo.com
Isi Iklan Anda*:PETALING JAYA, 19 Jan — PAS hari ini menyatakan kesediaan untuk berdialog dengan mana-mana tokoh agama Kristian berhubung pertikaian berkenaan penggunaan kalimah Allah untuk golongan bukan Islam di negara ini.

Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu berkata, ia bagi mengelakkan terusnya berlaku pertikaian berhubung perkara itu dan menjurus kepada "perangkap politik" yang dimainkan Umno dan Barisan Nasional (BN).

"PAS bersedia mengadakan dialog dengan tokoh Kristian mengenai kalimah Allah ... bukan kita menghentam satu sama lain di dada akhbar," katanya di hadapan lebih 3,000 pengundi Cina di sini ketika majlis kutipan dana anjuran DAP.

Tegasnya yang lebih dikenali dengan panggilan Mat Sabu (gambar), dua sentimen utama yang menjadi mainan Umno dan BN adalah agama dan perkauman.

"Perkara akhir yang tinggal adalah perkauman dan agama, inilah yang kita bimbang kerana hal agama perkauman bukan dimain disudut statistik, tapi emosional.

"Kalau rakyat terperangkap dalam propaganda Umno, BN ini, mereka akan bernafas semula," katanya merujuk kepada situasi Umno yang dakwanya semakin tenat.

"Inilah peringatan saya kepada kita semua," tegas Mat Sabu.

Isu pertikaian kalimah Allah mula mendapat perhatian umum apabila Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng melalui perutusan Krismasnya menggesa BN membenarkan penggunaan kalimah itu bagi kelompok bukan Muslim.

Isu tersebut kemudiannya mendapat respon pelbagai pihak, termasuk pemimpin politik, malahan, PAS juga turut membuat ketetapan perkataan itu boleh digunakan bukan Islam, namun tidak boleh ditafsirkan kepada mana-mana bahasa atau sebaliknya.

Pakatan Rakyat (PR) bagaimanapun mengambil ketetapan perkataan Allah boleh digunakan kelompok bukan Islam.

Sultan Selangor melalui Majlis Agama Islam negeri Selangor (MAIS) juga turut bertitah dan menegaskan perkataan Allah adalah hak Muslim dan golongan bukan Islam dilarang sama sekali menggunakannya.

Mat Sabu dalam ucapannya juga turut menegaskan, sekiranya rakyat dapat melawan permainan agama dan perkauman Umno dan BN, maka peluang ke Putrajaya bagi PR semakin cerah.

"Kalau kita dapat lawan isu perkauman ini sah Putrajaya kita punya," katanya disambut tepukan gemuruh hadirin pada malam itu.

Antara tokoh lain yang hadir dalam program tersebut adalah kepimpinan tertinggi PR, termasuk Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim, Setiausaha Agung DAP yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng, dan ahli Parlimen Petaling Jaya Utara Tony Pua.

Majlis kutupan dana pada malam tadi juga berjaya mengutip RM66,3042 derma politik bagi parti tersebut menghadapi Pilihan Raya Umum ke-13 yang akan diadakan pada tahun ini.

Sumber:
http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/pas-sedia-dialog-isu-allah-dengan-mana-mana-tokoh-kristian/
Foto Upload(2M max):gadai-islam.png



Powered by EmailMeForm



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...